• خبر جعلی و علوم سیاسی
  • خبر جعلی و علوم روانشناسی
  • خبر جعلی و علوم ارتباطات
  • خبر جعلی و علوم اجتماعی

پساحقیقت: دوران سلطه احساسات بر واقعیت

اصطلاح «پسا‌حقیقت» به وضعیتی نوظهور در سیاست و فرهنگ عمومی معاصر اشاره دارد؛ وضعیتی که در آن حقایق عینی و ...

دیپلماسی توییتری و اخبار جعلی

توییپلوماسی به استفاده از توییتر برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و پیشبرد اهداف سیاست خارجی اشاره دارد. این ابزار به ...

اخبار جعلی و انتخابات

اخبار جعلی به ویژه در دوران انتخابات تهدیدی جدی برای افکار عمومی و تصمیم‌گیری‌های سیاسی است و می‌تواند موجب تغییر ...

گزارش عملیات های تاثیر سازمان یافته علیه ایران – بخش دوم

در این پژوهش، شبکه‌ای از ۴۸ هزار کاربر فارسی‌زبان توییتر تحلیل شد که در آن سه اجتماع عمده با ویژگی‌های ...

گزارش عملیات های تاثیر سازمان یافته علیه ایران

شواهد متعددی از عملیات سوءاطلاعاتی علیه ایران در فضای مجازی وجود دارد، که شامل پروژه‌هایی مانند IranDisinfo، فعالیت گروه مجاهدین ...

چالش‌های خبر جعلی از منظر حقوق بین‌الملل

با گسترش فناوری‌های ارتباطی، خبر جعلی به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده که با دستکاری افکار عمومی، امنیت و نظم داخلی ...

دروغ بزرگ نیره

ماجرای نیره نمونه‌ای کلاسیک از پروپاگاندا و دستکاری افکار عمومی با استفاده از روایت‌های احساسی و دروغین است. در این ...

پدیده گله‌ای در کاربران شبکه‌های اجتماعی

در بازاریابی آنلاین، از تکنیک "سوگیری گله‌ای" یا "تأیید اجتماعی" (Social Proof) استفاده شده است؛ یعنی نمایش این‌که دیگران نیز ...