این کتاب برای مدرسان و مربیان طراحی شده تا آموزشهای ناظر به خبر جعلی را به شکل سازمانیافته و قابل استفاده در کلاسها و کارگاهها ارائه دهند. کتاب شامل ۲۶ سرفصل آموزشی در چهار محور آکادمیک علوم اجتماعی، علوم ارتباطات، علوم سیاسی و روانشناسی است. هر سرفصل شامل جزوه و درسنامه کاربردی، نمودار نقشه ذهنی، طرح درس آماده و منابع مرتبط است. یکی از ویژگیهای کتاب، دستهبندی سرفصلها بر اساس ۱۲ طیف مخاطب است تا مدرسان بتوانند با توجه به نوع مخاطب خود، مناسبترین سرفصلها را انتخاب و تدریس کنند. علاوه بر این، دستهبندی موضوعات زیر هر محور آکادمیک در قالب نمودارهای تصویری ارائه شده تا مسیر آموزش واضح و قابل استفاده باشد.

محتوای این کتابچه شامل:
- درسنامه آموزشی
- طرح درس برای تدریس
- نقشه ذهنی ارائه محتوا
- دو نمودار دستهبندی محتوا:
- بر اساس نیاز گروههای مختلف مخاطب
- بر اساس محورهای تخصصی موضوعی
چه کسانی میتوانند از این کتابچه بهره ببرند؟
معلمان و مربیان آموزشی در مدارس و دانشگاهها
فعالان حوزه رسانه و سواد فضای مجازی
تسهیلگران اجتماعی، فرهنگی و مدنی
سیاستگذاران و پژوهشگران علاقهمند به فضای مجازی و سلامت اطلاعاتی
چرا این اثر مهم است؟
با گسترش اخبار جعلی در همه لایههای جامعه، داشتن یک نقشه راه آموزشی دقیق و قابل بومیسازی برای گروههای مختلف، دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. این کتابچه میتواند پایهای برای آموزش ساختارمند سواد رسانه و فضای مجازی و ارتقای تابآوری اطلاعاتی در جامعه باشد.
مشاهده برخی از صفحات این کتابچه: