راهنمای تدریس مربی شیوه مواجه با خبر جعلی

این کتاب برای مدرسان و مربیان طراحی شده تا آموزش‌های ناظر به خبر جعلی را به شکل سازمان‌یافته و قابل استفاده در کلاس‌ها و کارگاه‌ها ارائه دهند. کتاب شامل ۲۶ سرفصل آموزشی در چهار محور آکادمیک علوم اجتماعی، علوم ارتباطات، علوم سیاسی و روانشناسی است. هر سرفصل شامل جزوه و درسنامه کاربردی، نمودار نقشه ذهنی، طرح درس آماده و منابع مرتبط است. یکی از ویژگی‌های کتاب، دسته‌بندی سرفصل‌ها بر اساس ۱۲ طیف مخاطب است تا مدرسان بتوانند با توجه به نوع مخاطب خود، مناسب‌ترین سرفصل‌ها را انتخاب و تدریس کنند. علاوه بر این، دسته‌بندی موضوعات زیر هر محور آکادمیک در قالب نمودارهای تصویری ارائه شده تا مسیر آموزش واضح و قابل استفاده باشد.

محتوای این کتابچه شامل:

  • درسنامه آموزشی
  • طرح درس برای تدریس
  • نقشه ذهنی ارائه محتوا
  • دو نمودار دسته‌بندی محتوا:
  1. بر اساس نیاز گروه‌های مختلف مخاطب
  2. بر اساس محورهای تخصصی موضوعی


چه کسانی می‌توانند از این کتابچه بهره ببرند؟

  • معلمان و مربیان آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها

  • فعالان حوزه رسانه و سواد فضای مجازی

  • تسهیل‌گران اجتماعی، فرهنگی و مدنی

  • سیاست‌گذاران و پژوهشگران علاقه‌مند به فضای مجازی و سلامت اطلاعاتی

چرا این اثر مهم است؟
با گسترش اخبار جعلی در همه لایه‌های جامعه، داشتن یک نقشه راه آموزشی دقیق و قابل بومی‌سازی برای گروه‌های مختلف، دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. این کتابچه می‌تواند پایه‌ای برای آموزش ساختارمند سواد رسانه‌ و فضای مجازی و ارتقای تاب‌آوری اطلاعاتی در جامعه باشد.

مشاهده برخی از صفحات این کتابچه: