پویش ملی مواجهه با خبر جعلی با هدف مقابله با انتشار اطلاعات نادرست و افزایش آگاهی عمومی در زمینه تشخیص اخبار جعلی راهاندازی شده است.
در این پویش قصد داریم با ارائه محتوای آموزشی، تحلیلهای دقیق و ابزارهای کاربردی برای راستیآزمایی، مواجهه صحیح با اخبار جعلی را به مخاطبان ایرانی بیاموزیم. همچنین در این پویش تلاش میکنیم تا مهارتهای تفکر انتقادی را در افراد تقویت کنیم، تا هر کس بتواند با بررسی دقیق منابع و محتوای خبری، به تصمیمات آگاهانهتری در مورد صحت اخبار دست یابد. هدف نهایی ما ارتقاء فرهنگ مصرف آگاهانه اخبار و مسئولیتپذیری در فضای رسانهای است.
به همت آکادمی زیستپلاس، 11 کتاب با هدف تبیین و تحلیل پدیدهی خبر جعلی در فضای مجازی تدوین شده است. تلاش شده تا با بهرهگیری از دیدگاههای میانرشتهای، نگاهی عمیق و نظاممند به این مسئله ارائه شود. این آثار گامی در جهت افزایش سواد فضای مجازی و ارتقای آگاهی تخصصی در چهار حوزهی کلیدی اجتماعی، سیاسی، شناختی و ارتباطات محسوب میشوند.
در راستای تقویت مهارتهای تفکر، یادگیری خلاق و مشارکتمحور، مجموعهای از رویدادهای آموزشی طراحی شدهاند. این برنامهها با بهرهگیری از رویکردهای نوین آموزشی، به تلفیق سرگرمی و یادگیری هدفمند میپردازند. از جمله این رویدادها عبارتند از:
این رویداد با رویکرد سرگرمآموزی طراحی شده و شامل چالشهای جذاب و بازیهای گروهی است که به دانشآموزان متوسطه اول و دوم فرصتی برای یادگیری در محیطی سرگرمکننده و تعاملی میدهد.
این اتاق فرار با طراحی سناریویی دقیق، شرکتکنندگان را وارد یک محیط امنیتی-تحقیقی میکند؛ جایی که آنها در قالب یک تیم عملیاتی، مأموریت دارند تا در مدت ۶۵ دقیقه یک نقشه پیچیده را کشف، رمزگشایی و در نهایت اطلاعات مهمی را از خطر افشای عمومی نجات دهند. اما آنچه این اتاق فرار را متفاوت میسازد، مضمون اصلی آن است: اخبار جعلی و تاثیر آن در جوامع مدرن.
این رویداد با رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه طراحی شده تا مهارتهای پژوهش، همکاری و تفکر انتقادی دانشآموزان را تقویت کند. این برنامه با تکیه بر نظریه واکسیناسیون شناختی، به مقاومسازی ذهن مخاطبان در برابر اخبار جعلی و اطلاعات نادرست میپردازد.
به منظور تسهیل در فرایند آموزش و توانمند سازی کنشگران اجتماعی و با هدف ترغیب و تشویق ایشان به حضور در مجامع مختلف بالغ بر 1200 دقیق ویدئو و صوت آموزشی در13 سرفصل آموزشی آماده شده است که کلیه علاقه مندان می توانند از آن استفاده کنند. لازم به ذکر است سایر منایع تکمیلی مانند طرح درس ، اسلاید و جزوات آموزشی نیز به همین منظور تهیه شده است.
این دانشنامه مشتمل بر 50 مدخل مهم و کاربردی در 4 حوزه علوم شناختی،علوم اجتماعی، علوم سیاسی و علوم ارتباطات مورد نیاز فعالین فرهنگی و مدرسین را پوشش می دهد برخی سرفصل ها عبارتند از: