کلاغ پرس

کلاغ پرس؛ بازی آموزی مواجهه با اخبار جعلی

کلاغ‌پرس یک رویداد آموزشی-رقابتی نوآورانه است که با هدف تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی، تحلیل رسانه‌ای و تولید محتوای خبری برای دانش‌آموزان دوره متوسطه طراحی شده است. این برنامه بخشی از پویش ملی مواجهه با اخبار جعلی به شمار می‌رود و با بهره‌گیری از رویکرد «واکسیناسیون شناختی» و «بازی‌کاری» (Gamification)، بستری جذاب، تعاملی و چالش‌برانگیز را برای یادگیری فراهم می‌کند.

در این رویداد، دانش‌آموزان در قالب تیم‌های کوچک، با شرکت در کارگاه‌های آموزشی کوتاه و کارسوق تولید محتوای تصویری، مهارت‌هایی مانند تشخیص اخبار جعلی، استفاده از تکنیک‌های اقناعی، روایت‌نویسی، سردبیری خبر و تدوین ویدئو را به شکلی عملی تجربه می‌کنند. در این برنامه، شرکت‌کنندگان در قالب گروه‌های کوچک، یک بسته خبری تصویری ۵ دقیقه‌ای تولید می‌کنند و با مهارت‌هایی همچون ارزش‌یابی خبر، تکنیک‌های اقناع، روایت‌نویسی و تدوین ویدئویی آشنا می‌شوند.

اهداف کلاغ‌پرس:

  • آموزش مهارت تحلیل اطلاعات و تشخیص اخبار جعلی
  • آشنایی با تکنیک‌های اقناع و انگیزه‌های پشت تولید اخبار گمراه‌کننده
  • تقویت مهارت‌های تولید محتوای خبری و ویدئویی
  • ارتقاء توانمندی‌های ارتباطی، کار گروهی، و حل مسئله
  • ایجاد بستری برای شناسایی استعدادها و تشکیل شبکه کنشگری دانش‌آموزی

تعریف بازی کاری

بازی‌کاری(Gamification)، به معنای استفاده از عناصر و مکانیک‌های بازی در زمینه‌های غیر‌بازی برای ایجاد انگیزه، افزایش مشارکت و بهبود تجربه کاربر است. این رویکرد در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، بازاریابی، مدیریت پروژه، سلامت و توسعه فردی به کار گرفته می‌شود و هدف آن ایجاد محیطی جذاب‌تر برای دستیابی به اهداف مشخص است.

عناصر اصلی بازی‌کاری:

  1. امتیازدهی: کاربران برای انجام فعالیت‌ها امتیاز کسب می‌کنند که حس پیشرفت و دستاورد را تقویت می‌کند.
  2. نمودارها و رتبه‌بندی‌ها: مقایسه عملکرد افراد با یکدیگر که رقابت سالم را تشویق می‌کند.
  3. چالش‌ها و مأموریت‌ها: ایجاد وظایف کوچک و قابل‌دستیابی که افراد را به‌سمت هدف نهایی هدایت می‌کند.
  4. پاداش‌ها: ارائه جوایز مادی یا نمادین برای تکمیل وظایف که انگیزه‌بخش است.
  5. تعامل اجتماعی: مشارکت گروهی یا رقابت با دیگران که حس تعلق و ارتباط را افزایش می‌دهد.

اهداف رویداد:

  1. آموزش مهارت‌های تجزیه ‌وتحلیل اطلاعات برای تشخیص اخبار صحیح از اخبار جعلی به نوجوانان
  2. آشنایی با تکنیک های اقناعی، ارزش های خبری و فرایند های تولید اخبار
  3. شناخت انگیزه و اهداف تولیدکنندگان اخبار جعلی
  4. ایجاد فضای تعاملی با هدف تشویق نوجوانان به همکاری، و حل مسئله به‌صورت گروهی کند
  5. تقویت مهارت‌های تولید محتوای تصویری و تدوین خبری
  6. شناسایی و پرورش استعدادهای مرتبط با حوزه رسانه و تولید محتوا.

مخاطبین این رویداد دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم می‌باشند.

ساختار رویداد

رویداد در ۵ بخش اصلی طی ۳ ساعت (۲۰۰ دقیقه) برگزار می‌شود:

  1. تقسیم‌بندی گروهی (۲۰ دقیقه):

    • گروه‌های ۵ تا ۷ نفره با ترکیب مهارت‌های متنوع (نویسنده، مجری، تدوین‌گر و…) تشکیل می‌شوند.

    • هر گروه دارای ۵ رکن کلیدی است: سردبیر، مجری، تصویربردار، تدوین‌گر، مدیر گروه تحریریه.

  2. کارگاه‌های آموزشی (۹۵ دقیقه):

    • تکنیک‌های اقناع (۲۰ دقیقه): آشنایی با مفاهیم اقناع و تحلیل نمونه‌های رسانه‌ای.

    • ارزش‌های خبری و سردبیری (۳۰ دقیقه): شناخت عناصر مهم در انتخاب و اولویت‌بندی خبر.

    • تولید و تدوین موبایلی (۴۵ دقیقه): آموزش اصول تصویربرداری، تدوین و استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی.

  3. بخش تولید و مسابقه (۶۰ دقیقه):

    • هر گروه با انتخاب یک سوژه، طراحی سناریو، به‌کارگیری تکنیک‌های اقناعی و روایت‌نویسی، یک خبر نمایشی ساختگی تولید می‌کند.

    • موضوعات می‌توانند برگرفته از اخبار روز، شایعات، مسائل اجتماعی یا حتی اختراعات خیالی باشند.

  4. ارزیابی و داوری (۳۰ دقیقه):
    داوران بسته‌های خبری را بر اساس معیارهای زیر ارزیابی می‌کنند:

    • دقت در انتخاب سوژه و دروازه‌بانی خبر (۲۰ امتیاز)

    • روایت‌نویسی هوشمندانه (۲۰)

    • استفاده خلاقانه از تکنیک‌های اقناع (۲۰)

    • سبک اجرا و جذابیت بصری (۲۰)

    • کیفیت فنی تدوین و صداگذاری (۲۰)

  5. اختتامیه و تقدیر:

    • اعلام نتایج و اهدای جوایز به گروه‌های برتر.

    • معرفی شبکه کنشگری دانش‌آموزی و جذب افراد مستعد.

    • ایجاد فضای شاد برای عکس یادگاری و مشارکت پایدار.

نکته تکمیلی

رویداد کلاغ‌پرس قابلیت اجرا به‌صورت متمرکز یا غیرمتمرکز (در بازه‌ی ۲ تا ۳ هفته) را دارد و می‌توان در فواصل زمانی، زمان‌هایی را برای استراحت در نظر گرفت.

این تجربه می‌تواند نقطه‌ی آغاز شکل‌گیری درک انتقادی از اخبار، توانمندی در روایت‌سازی رسانه‌ای و ورود فعالانه نوجوانان به عرصه‌ی سواد رسانه‌ای و تفکر نقادانه باشد.

منابع پشتیبان علمی این رویداد:

علاقه‌مند به اجرای این محتوا در شهر خود هستید؟
ما از مشارکت شما استقبال می‌کنیم.
برای هماهنگی و آغاز همکاری، اینجا کلیک کنید و به صفحه همکاری با پویش بروید.

📦 ارسال به تمام نقاط ایران | تضمین کیفیت | همراه با پشتیبانی آموزشی