گزارش تحقیقی 21 آذر 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

گزارشی جعلی از روزنامه‌ای مدعی / وقتی داخلی‌ها ضدایرانی‌ها را به خط می‌کنند

به گزارش مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، روزنامه شرق در مطلبی با اشاره به آگهی‌های اپلیکیشن دیوار، مدعی شده‌ که بحران معیشتی در ایران بخاطر  رکود اقتصادی ابعاد بزرگ‌تر و گسترده‌تری به خود گرفته و همین امر سبب شده تا گروهی از مردم دارایی‌های خود اعم از لباس، کفش، بخاری،کتب درسی، لوازم خانگی و غیره را  جهت معاوضه با مواد غذایی در وبسایت دیوار آگهی کنند.

رسانه‌های ضدایرانی فارسی زبان هم با استناد به این گزارش ادعا کرده‌اند، طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در آبان 1401 به 68 درصد رسیده که همین امر موجب کاهش شدید سرانه مصرف انواع اقلام غذایی در کشور شده و همین فشارهای ناشی از تورم  فقر مطلق را برای گروهی از مردم به همراه آورده است و آنان مجبور هستند برای زنده ماندن لوازم شخصی‌شان را با مواد غذایی معاوضه کنند.

در ادامه گزارش این ادعا مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد:

 

 

معاوضه و تهاتر در وبسایت دیوار

مراجعه به سایت دیوار و بررسی ادعای روزنامه شرق نشان می‌دهد، ادعای روزنامه شرق مبنی‌بر معاوضه لوازم شخصی با مواد غذایی در فضای مجازی منتشر شده صحت ندارد. به عنوان مثال، در آگهی معاوضه برنج با ماشین  توضیحات آگهی نشان می‌دهد که فروشنده قصد دارد یک تن برنج را با یک ماشین به ارزش 100 الی 150 میلیون تومان معاوضه کند. علاوه بر این، بر خلاف ادعای روزنامه شرق، با جستجوی عبارت معاوضه در سایت دیوار هم به آگهی مبنی بر معاوضه لوازم شخصی با مواد غذایی بر نمی‌خوریم.

 

 

نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در آبان 1401

رسانه‌های معاند مدعی شدند که  نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در آبان 1401 به 68 درصد رسیده و همین امر سبب شده تا سرانه مصرف انواع اقلام غذایی در کشور با کاهش چشمگیری روبه‌رو شود، منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است.طبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای در آبان ماه ١٤٠١، به عدد ٤٨,١ درصد رسیده، درواقع خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٨.١ درصد بیشتر از آبان ١٤٠٠ برای خرید یک کالا هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای آبان ماه ١٤٠١در مقایسه با ماه قبل ٠,٥ واحد درصد کاهش یافته و نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٣.٠ واحد درصدی به ٦٧.٧ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.٨ واحد درصدی به ٣٦.٩ درصد رسیده است. لازم  به ذکر است که، نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٧,٣ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٠.٤ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥٢.٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٩ واحد درصد کاهش داشته است.

 

 

روایت جعلی یک روزنامه رسمی

به گزارش مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، طبق سند و مدرک موجود در متن، ادعای رسانه‌های داخلی و خارجی مبنی‌بر اینکه افرادی به خاطر فقر ناشی از تورم اقتصادی لوازم شخصی  خود را با مواد غذایی در وبسایت دیوار معاوضه می‌کنند، رد می‌شود. درواقع روایت جعلی و عجولانه روزنامه شرق سبب شد تا رسانه‌های ضدایرانی  مانند بی‌بی‌سی، من و تو، صدای آمریکا و غیره از این موضوع کذب نهایت استفاده را ببرند.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *