بسمه تعالی مرکز سواد فضای مجازی و آکادمی زیست پلاس طرح درس کارگاه : پساحقیقت مدت: 60 دقیقه |
|
آشنایی فراگیران با مفهوم «پساحقیقت»، پیامدهای اجتماعی و فرهنگی آن، و مهارتهای لازم برای مقابله با تأثیرات آن. |
اهداف کلی |
درک تعریف «پساحقیقت» و تشخیص ویژگیهای آن بررسی نقش شبکههای اجتماعی در تقویت پساحقیقت تحلیل پیامدهای اجتماعی و سیاسی پساحقیقت بر جامعه |
اهداف جزئی |
مدرس ضمن به نمایش گذاشتن اسلایدهای مربوطه و پاسخگویی به سوالات به توضیح و تبیین موارد ذیل می پردازد : 1. تعریف و تاریخچه مفهوم پساحقیقت 2.بررسی ویژگیهای اصلی فضای پساحقیقت 3.اولویت احساسات بر منطق 4.اطلاعات نادرست 5.قطب بندی اجتماعی 6.نقش شبکه های اجتماعی و فناوری در شکل گیری پساحقیقت 7.پیامد های اجتماعی و فرهنگی پساحقیقت، از جمله کاهش اعتماد به علم و رشد تئوریهای توطئه 8.راهکار های مقابله 9.ارتقاء سواد مجازی 10.بازنگری در عملکرد رسانه ها 11.تقویت اعتماد عمومی به نهاد های علمی |
ارائه درس |
مفهوم «پساحقیقت» را تعریف کنید و ویژگیهای اصلی آن را شرح دهید. چگونه شبکههای اجتماعی به گسترش اطلاعات نادرست و تقویت پساحقیقت کمک میکنند؟ پیامدهای اجتماعی و سیاسی فضای پساحقیقت را بر جامعه تحلیل کنید. نقش سواد رسانهای در کاهش تأثیرات منفی پساحقیقت چیست؟ با مثال توضیح دهید. پیشنهاد دهید که چگونه میتوان اعتماد عمومی به علم و نهادهای علمی را بازسازی کرد؟ |
سوالات
|
کتاب پساحقیقت، نویسنده: لی مک اینتایر، مترجم: نگار صابرآرا، نشر نیماژ |
منبع پیشنهادی |