بهزیستی دیجیتال و اخبار ناکارآمد

بسمه تعالی

مرکز سواد فضای مجازی و آکادمی زیست پلاس

طرح درس کارگاه : بهزیستی دیجیتال و اخبار ناکارآمد                   مدت: 60 دقیقه

آشنایی فراگیران با مفهوم بهزیستی دیجیتال و تاثیر اخبار ناکارآمد بر آن اهداف کلی

آشنایی با مفاهیم بهزیستی، خودشکوفایی و شایستگی های شهروندی دیجیتال

شناخت مهارت همدلی به عنوان رکن کلیدی شهروندی دیجیتال

آشنایی با چالش های اطلاعاتی (خاصه اخبار ناکارآمد) برای بهزیستی و سلامت و شناخت مدل ذهن نابسامان

اهداف جزئی

مدرس ضمن به نمایش گذاشتن اسلایدهای مربوطه و پاسخگویی به سوالات به توضیح و تبیین موارد ذیل می پردازد

مفهوم شناسی بهزیستی 2.دسته بندی نیاز های انسان بر اساس هرم مازلو 3.تعریف خودشکوفایی 4.ارتباط مفهوم بهزیستی با مفاهیم شهروندی و شهروندی دیجیتال 5.شایستگی های اصلی شهروندی دیجیتال 6.مهارت همدلی 7.دلایل اهمیت مهارت همدلی در شهروندی دیجیتال 8.ویژگی های افراد همدل 9.تاثیر فناوری های ارتباطی بر تعاملات انسان 10.چالش های بهزیستی و سلامت 11.تاثیرات عاطفی اجتماعی ناشی از تعاملات انسانی تغییر یافته 12.چالش های اطلاعاتی 13.سلامت و ارگونومی 14.ملاحظات اخلاقی و خطرات 15.رابطه افکار با احساسات 14. اخبار ناکارآمد و تاثیر آن بر افکار و احساسات 15.اصل زیگارنیک 16.اضطراب و ذهن نابسامان 17.مدل سازی ذهن نابسامان

ارائه درس

مطابق با دیدگاه هابرت مفهوم بهزیستی را تعریف کنید

شایستگی های اصلی شهروندی دیجیتال را نام برده و هر یک را مختصر توضیح دهید

شش عادت مشترک افراد همدل را نام ببرید

اصل زیگارنیک را با ذکر مثال توضیح دهید

مدل ذهن نابسامان و عناصر آن را تشریح نمایید

سوالات

 

The Future of Well-Being in a Tech-Saturated World, Pew Research Center

منبع پیشنهادی