دلایل مصرف و بازنشر خبرهای جعلی

خبرهای جعلی آنگاه که در سطح جامعه فراگیر شوند و در حجم زیاد توسط کاربران، دیده، مصرف و بازنشر شوند به هدف خود دست پیدا می­کنند، به عبارت دیگر توفیق یک خبر جعلی در فراگیر شدن آن در سطح جامعه است. اگر خبر جعلی بتواند به این هدف دست یابد قادر است امنیت روانی یک کشور را به مخاطره بیاندازد و برای چند روزی افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهد. در جدول زیر برخی از مهم­ترین دلایل مصرف و بازنشر اخبار جعلی ارائه شده است:

 

دلیل اصلی

توضیح

وایرال شدن[1] خبر جعلی انتشار خبر جعلی در صفحات کاربران متعدد
لایک شدن خبر جعلی در تعداد بالا و قابل توجه
کامنت گذاری کاربران به تعداد زیاد ذیل خبر جعلی
تعدد منابع انتشاردهنده یک خبر جعلی
مصرف‌کنندگان به‌طور طبیعی به اطلاعاتی که بارها شنیده‌اند توجه می‌کنند
انعکاس خبر جعلی در رسانه­های رسمی و عمومی
واکنش چهره­ها و مشاهیر نظیر مسئولان و سلبریتی­ها به خبر جعلی
خلأ خبری خلأ خبری و اطلاعاتی در خصوص رویدادهای مهم
شیوه نگارش خبر جعلی استفاده از کلمات و عناصر جذاب و احساسی در تیتر و بدنه خبر جعلی
انتشار خبر جعلی در پوشش خبر واقعی؛ با همان قالب و ارزش­های خبری
ویژگی­های ذاتی رسانه­های اجتماعی سرعت بالای انتشار اطلاعات در رسانه­های اجتماعی و پیشی­گرفتن سرعت بر کیفیت و صحت مطالب
وجود دکمه­های اجتماعی نظیر آیکون­های لایک، دیس لایک، فوروارد، شَیر و… که با لمس آن­ها امکان به اشتراک گذاری یک مطلب برای هزاران نفر وجود دارد
تعاملی بودن ساختار رسانه­های اجتماعی؛ هر کاربر اینک به یک ورودی اخبار و اطلاعات در این فضا تبدیل شده و انحصار تولید خبر از دست رسانه­های رسمی خارج شده است
شکل­گیری زمینه مساعد هنگام رویدادهای مهم مثل انتخابات یا رخ دادن یک اتفاق شوکه کننده در سطح جامعه نظیر بلایای طبیعی، جنگ و یا مسئله­ای حول یک شخصیت مهم و اثرگذار
تأیید تعصبات دوقطبی بودن فضای جامعه
تنوع فرهنگی، قومیتی، مذهبی و سیاسی در یک جامعه
تأمین منافع کاربران کاربران غالباً خبرهای جعلی را که بر منافعشان تأکید می­کند را باور کرده و نشر می­دهند
تطبیق خبر جعلی با منطق و باور افراد تأکید تولیدکنندگان خبر جعلی بر ذکر نکات و استفاده از تصاویری که با منطق و باور افراد همخوانی دارد
دریافت از همفکران قرار گرفتن افراد در پیله­های اطلاعاتی و اتاق­های پژواک که در آن اعضایی همفکر جمع هستند ضریب پذیرش و باورپذیری خبر جعلی را بالا می‌برد
کاهش اعتبار مؤسسات عمومی و شخصیت­ها کاهش اعتماد عمومی به ارگان‌های رسمی و مدیران کشور
زودباوری کاربران بالا بودن تعداد لرکر­ها در رسانه­های اجتماعی
عدم استفاده از سیستم 2 تفکر در مواجهه با مطالب رسانه­های اجتماعی
مخابر بودن کاربران در رسانه­های اجتماعی
پایین بودن سطح سواد رسانه­ای کاربران رسانه­های اجتماعی
ساختار جامعه ایرانی سیاسی بودن مردم و حساس بودن نسبت به رویدادها و مواضع سیاسی
متمایز بودن ساختار سیاسی کشور در عرصه جهانی و هجمه گسترده به آن
ظرفیت­های بالای زبان فارسی در جذاب ساختن متون

[1] Viral