الگوی ارزیابی اخبار

الگوی ارزیابی اخبار (crap) که هر کدام از حروف آن به ترتیب این سوال­ها را ایجاد می­کند که آیا جدید است؟ آیا معتبر است؟ چه کسی خالقش است؟ هدفش چه بوده؟ برگردان این اصطلاح به فارسی کلمه «جهان» است.

ج:جدید است؟

بسیاری از اخباری که در فضای رسانه مجازی منتشر می‌شود اخبار سالیان قبل است. این اخبار معمولاً عکس‌هایی بی‌کیفیت دارند؛ میتوان عکس را درgoogle image  قرار داد یا اگر فیلم است می‌شود از آن اسکرین گرفت و در گوگل ایمیج آن را جستجو کرد. مثلاً اربعین امسال فیلمی منتشر شد که یک پسر بچه ایرانی بالا سر پدرش گریه می‌کند تا بدین طریق اینطور القا شود که فضای عراق ملتهب است و داعش حمله می¬کند. با تحقیق متوجه شدیم فیلم برای ۱۰ سال قبل و مربوط به تصادفی در نجف است که متاسفانه ۱۹ نفر ایرانی جان خود را از دست داده‌اند و حال آن را مجدد منتشر کرده‌اند.

ه‍: هدف تولید کننده چیست؟

اگر با خواندن خبری حسی در ما دمیده شد یعنی تولیدکننده به هدف خود رسیده است.

ا: اعتبار دارد؟

آیا منبع، منبع معتبری است؟ مثلاً اینترنشنال که حضور میدانی در کشور ما ندارد، قطعاً اخبارش اعتبار ندارد.

در حوزه اعتبار به دو مورد باید توجه کنیم اول اینکه آیا خبر ها عناصر خبر را دارند و دوم اینکه شواهد، مدارک و مستنداتشان چقدر است.

مراتب آبشار خبری

در بالاترین سطح آبشار خبر، خبرگزاری­ها وجود دارند که سعی می­کنند جانبداری نکنند، آنها توسط خبرنگار میدانی خبر را تهیه و معتبرترین خبر را دارند. یک درجه پایین­تر خبر سایت­هایی است که از خبرگزاری­ها استفاده کرده و در آن تصرف می­کنند، گاهی بال و پر می­دهند و گاهی از آن کم می­کنند. در سایت­ها نگاه سیاسی به حوزه خبر دارند و جهت­گیری های سیاسی در آن وجود دارد، یک لایه پایین­تر سایت­های زرد هستند و نهایتاً شبکه­های اجتماعی را داریم. درست این است که خبر را از دسته و سطح اول دریافت کنیم.

ن: نویسنده و ناشرش کیست؟

نویسنده­اش چه کسی است؟ خبرنگارش کیست؟ ناشرش کیست؟ و کجا پخش می­شود؟ آیا تمام تلاش خود را کرده است؟ حضور میدانی داشته است؟ آیا بیطرف بوده است؟

بعضی می­گویند بی­طرفی غیرممکن است چون هر رسانه با توجه به هزینه­های بالایی که دارد نمی­تواند طرف شخص یا جبهه­ای را نگیرد. نکته­ای که حائز اهمیت است تلاش برای بی­طرفی است یعنی در روایت­هایش همه موارد را ذکر کند و تمام نقل قول­ها را بگوید.

اگر سواد مجازی داشته باشیم می­توانیم در فضای مجازی اولین دست را پیدا کنیم تا بفهمیم اولین بار چه کسی خبر را مطرح کرده است.

چند نکته کاربردی

  • در فضای مجازی اصلاح (edit) صورت می­گیرد، اخبار منتشر می­شوند و چند روز بعد تغییرش می­دهند. ما از طریق google cache یا از طریق آرشیو جهانی اینترنت می­توانیم اصل خبر را پیدا کنیم.
  • حواسمان باشد بعضی اخبار مناسب نیست، اخبار بار عاطفی دارند، بار ارزشی دارند این رسانه­ها را نباید به صورت راحت در اختیار کودکان و نوجوانان قرارداد. بعضی رسانه­ها صفات زشت و رکیک به کار می­برند.
  •  به کریدورهای خبری توجه شود. حتماً باید به سمتی برویم که اگر فرضاً فارس نیوز را دنبال می­کنیم از سمت دیگر رادیو فردا را هم بخوانیم تا مطالب را پایش کنیم. باید تنوع خبری داشته باشیم و منابع خبری متفاوتی را دنبال کنیم.
  • توجهمان در رسانه­های اجتماعی به Digital footprint  یعنی ردپای دیجیتال باشد. اگر افراد اخبار را فقط از رسانه اجتماعی می­گیرند، پست­هایی که به آنها نمایش داده می­شود توسط هوش مصنوعی و الگوریتم­ها براساس افرادی که آنها را دنبال می­کنند یا پست­هایی که لایک می­کنند، انتخاب می­شود. پیشنهاد می­شود در این مواقع گاهی پست­هایی در حوزه­های مختلف را لایک کنید تا این الگوریتم را به هم بزنید یا اکانتی داشته باشید که در آن اقشار خاکستری دنبال شده باشند و در آن فعالیتی نباشد تا دریافتی ما از فضای رسانه­ای با چالش حباب فیلتر مواجه نشود.
  • به زمان انتشار اخبار جعلی توجه کنید، هرگاه اتفاق جدیدی می­افتد که مقام مسئول هنوز پاسخ نداده شایعه گسترش می­یابد. در این مواقع حتماً به منابع خبری دسته اول مراجعه شود.

گاهی تقطیع در اخبار صورت می­گیرد، همچنین خبرهای پولی را تحت عنوان واحد بازرگانی در رسانه­ها مشاهده می­کنیم. معمولاً خبرگزاری­ها تبلیغات خود را با نشانه­ای از اخبار دیگر جدا می­کنند اما در خیلی از سانه­های مختلف این تفکیک صورت نمی­گیرد.

نکته بعدی توجه به خط خبر است، گاهی خبر مقطعی و گاهی خبر فرایندی داریم. خبر مقطعی زود تمام شده و عمرش کم است اما خبر فرایندی ادامه­دار است و ما نیز باید آنها را پیگیری کنیم