برگزاری چهارمین رویداد «سواد مجازی با رویکرد خبر جعلی در پساحقیقت»

به گزارش پویش ملی مواجهه با اخبار جعلی؛نشست خبری چهارمین رویداد سواد ملی فضای مجازی «اخبار جعلی در پساحقیقت» و آغاز پویش ملی مواجهه با خبر جعلی با حضور صالح اصغری مدیر مرکز سواد فضای مجازی سراج در معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

صالح اصغری مدیر مرکز سواد فضای مجازی سراج گفت: اخبار جعلی در عصر پسا حقیقت عنوان چهارمین رویداد از سری رویدادهای ملی و سالانه سواد فضای مجازی است و هدف رویداد جاری این است که بتواند چارچوبی مناسب در خصوص شناخت رخدادهای اجتماعی رسانه‌ای مبتنی بر خبر جعلی ترسیم کند به گونه‌ای که بتوانیم با توجهی به پیچیدگی مسائل اجتماعی و پرهیز از تقلیل گرایی نقش رسانه و فضای مجازی در آن را مورد بررسی قرار دهیم. مرکز سواد فضای مجازی سازمان سراج مبتنی بر رویکرد ملی جریان سازی محتوایی را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: این رویداد در سه حوزه موضوع محتوا و قالب برگزاری رویدادی نو در حوزه توانمند سازی کنشگران اجتماعی است که شاید بتوان گفت برخی از جنبه‌های آن برای اولین بار در کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیر مرکز سواد فضای مجازی سراج گفت: محتوای آموزشی این دوره در پنج محور تفکر انتقادی سواد خبری و خبر جعلی، بهزیستی دیجیتال و اخبار ناکارآمد، جامعه شبکه‌ای و تغییرات اجتماعی، زندگی در عصر پسا حقیقت و علوم شناختی مغز و پیام طراحی و آماده شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه از سال ۹۵ هر سال یک برنامه ملی در ستاد طراحی شده است و محتوای دوره‌های قبلی خانواده محور بوده است در چهارمین رویداد ملی سواد فضای مجازی به دلیل اتفاقات اخیر کشور به مسائل اخبار جعلی پرداخته شده است که از دو منظر تئوریک و انضمامی به محتوای دوره‌ها پرداخته می‌شود.

اصغری ادامه داد: در سال‌های اخیر مسئله کیان ایران مورد نظر بوده و فضای مجازی نیز عامل اثر گذاری بر فضای کشور بوده است در سال‌های اخیر در حوزه مسائل اجتماعی و دو قطبی‌های اجتماعی شاهد مسائل ناگواری بوده‌ایم.

وی در خصوص اهمیت خبر جعلی گفت: ما از منظر مسئولیت اجتماعی باید به نسبت به مسئله خبر جعلی حساسیت داشته باشیم و فارغ از نگاه نقادانه مسئولیت اجتماعی شهروندان محل توجه است.

مدیر مرکز سواد فضای مجازی سراج ادامه داد: در اولویت ما کنش‌گران اجتماعی فرهیختگان اساتید دانشگاه معلمین حوزوی‌ها هستند تا مشارکت اجتماعی به وسیله آن‌ها برانگیخته شود.

معادی دبیر رویداد ملی سواد فضای مجازی اظهار داشت: رویداد چهارم ملی با عنوان خبر جعلی در عصر پسا حقیقت با حضور بیش از هزار و صد نفر از ۳۱ استان با ۱۷ سرفصل آموزشی برگزار شده است و ۲۰۰ نفر پس از گذراندن آزمون علمی و عملی و مصاحبه حضوری وارد مرحله دوم شدند که در سه روز ۲۹ آذر ۳۰ آذر و ۱ دی در تهران برگزار می‌شود. در دوره حضوری ذیل ۷ سرفصل آموزشی ۷ سمینار ۳ کارگاه با حضور اساتید هیئت علمی دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد در گام بعد از رویداد بسته مطالعاتی ناظر به مخاطب در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد؛ هدف از برگزاری این رویداد گفتمان سازی و خودآگاهی مردم در خصوص اخبار جعلی در عصر پسا حقیقت است.

انتهای پیام/

حتما می‌دانید که ناخن‌های مشتریان‌تان بیلبورد تبلیغاتی سیار شما هستند. یعنی چه؟ یعنی افراد دیگر با دیدن نمونه کارتان با شما آشنا می‌شوند و به آن‌ها معرفی می‌شوید؛ در واقع نوعی تبلیغات غیرمستقیم برای حرفه و کار شما خواهند بود؛ با این حساب همیشه