اخبار 23 اردیبهشت 1403 - 1 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

رد پای بنزین نامناسب در آلودگی ایران/ آیا وضعیت بغرنج است؟

«بازگشت بنزین پتروشیمی‌ها پس از دَه سال، خطر روزهای آلوده‌تر را برای ایران را نوید می‌دهد»؛ این خبری است که برخی رسانه‌های فارسی زبان به تازگی آن را منتشر کرده‌اند.

مرکز مقابله با شایعات- امیدسهرابی: در چند سال گذشته و بعد از پشت سر گذاشتن روزهای آلوده، بحث نا مناسب بودن بنزین تولیدی در ایران نقل محافل خبری و رسانه‌ای شد، با این وصف باید پرسید که آیا شرایط ایران حداقل در بخش تولید بنزین انقدر بحرانی است؟

* ایرانِ آلوده!

داستان از جایی شروع می‌شود که ایران از جمله کشورهایی است که شهرهای بزرگ آن با معضل آلودگی هوا مواجه بوده و روزهای کاملاً پاک آن معمولاً به انگشتان دو دست نمی‌رسد. آلودگی‌ که همواره مشکلاتی را به همراه داشته و نفس را گاهی به شماره می‌اندازد و گاهاً نیز مدارس و در مواقع شدیدتر ادارات هم تعطیل می‌شوند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید که کشور ایران با میانگین غلظت سالانه 5/32 میکروگرم بر مترمکعب در رتبه بیست‌ویکم در بین کشورهای آلوده جهان قرار دارد.

* گام جدید آلودگی زدایی

ولی این همه ماجرا نیست به تازگی دانشمندان ایرانی اقدامی مهمی برای رفع آلودگی هوا انجام داده‌اند. دانشمندان ایرانی پس از سال‌ها توانسته‌اند از متانول یا همان الکل، بنزین با کیفیت تولید کنند؛ این مساله جزء فناوری پیچیده‌ای بوده که دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود چراکه بسیاری از کشورهای دنیا نه در عمل و بلکه حتی در تحقیقات علمی خود نیز توانایی دستیابی به آن را ندارد.

در حال حاضر چین، ژاپن، ایسلند، آفریقای جنوبی، آرژانتین، برزیل،کانادا، هند، ایتالیا، مکزیک، آمریکا و به تازگی ایران، تنها کشورهایی هستند که توانسته‌اند از متانول، بنزین با کیفیت تولید کنند.

تولید بنزین از متانول مزایای فراوانی چون «کاهش وابستگی به نفت»، «کاهش آلاینده‌ها»، «کاهش هزینه‌ها»، «پایداری و تجدیدپذیری» و البته «سلامت بیشتر مردم» را به همراه دارد و می‌تواند به راحتی برای جوانان تحصیل کرده کشورمان اشتغال آفرینی کند.

* چرا روایت معکوس؟

در این میان اما باید توجه داشت که مساله تولید بنزین در کشور آن هم با هدف آلودگی‌زدایی به صورت کلی جزء اخبار خوب و مثبت تلقی می‌شود؛ اخباری که از نظر رسانه‌ای اساساً حاوی ارزش دربرگیری است و در عالم رسانه‌، معمولاً رسانه‌ها این جنس اخبار را پوشش می‌دهند؛ این در حالیست که بررسی صفحات رسانه‌های فارسی زبان نشان می‌دهد که این رسانه‌ها اساساً یا به این خبر نپرداخته‌اند یا در حداقلی‌ترین حالت با تقلیل ماجرا آن را روایت کرده‌اند.

شاید بتوان دلیل این موضوع در استراتژی رسانه‌ای «القای افسردگی و ناامیدی» دنبال کرد. استراتژی که در راستای تکمیل پازل عملیات روانی حساب شده و در آن سعی می‌شود تصویر نامطلوب و نامتوازنی نسبت به انتظارات موجود از موفقیت و شرایط ارائه شود و آرزوها و ایده‌آل‌های فرد و جامعه دور از دسترس قلمداد شود. در همین راستا فارسی زبان‌ها با این تکنیک تلاش دارند با استفاده از تکنیک‌های هم سو مانند انتخاب تیترهای جهت دار حتی اخبار مثبت را منفی جلوه داده و از این مسیر اهداف خود را پیش ببرند.

 

/// انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *