گزارش تحقیقی 29 خرداد 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

استراتژی های رسانه ای علیه ایران در روزهای تحولات اقتصادی

به گزارش مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، برجسته‌ترین کارکرد رسانه‌های مخالف، واکنشی است که آن رسانه ها با عنوان “جنگ رسانه‌ای” علیه کشور مورد هدف خود انجام می دهند. در روزهایی که در بحبوحه تحولات اقتصادی قرار داریم، رسانه های داخلی و خارجی  از این فرصت استفاده کرده و واکنش های زیادی را از خبرسازی ها و بزرگنمایی واقعیت ها گرفته تا جریان سازی و ایجاد آشوب در فضاهای مجازی و رسانه های خبری در قالب جنگ رسانه ای آغاز کرده اند تا باعث ایجاد آشوب و ناامنی فضای داخلی کشور شوند.

رسانه مهمترین ابزار تسلط بر افکار و احساسات

در جهان امروز که عصر اطلاعات نام گرفته، جنگ رسانه ای مهمترین ابزار جنگ نرم به حساب می‌آید.در این شیوه جنگی، از تمام ظرفیت رسانه‌ها از جمله مطبوعات، خبرگزاری ها،رادیو،تلویزیون،اینترنت و شبکه های پیام رسان مجازی برای تضعیف یک کشور به ویژه در هنگام تحولات سیاسی،اقتصادی و فرهنگی آن با تسلط بر افکار،اراده و احساسات مردم انجام می شود.

جنگ رسانه‌ای،جنگ بدون تسلیحات نظامی

جنگ رسانه ای جنگی بدون خونریزی و تسلیحات نظامی و جنگی است که تنها با ابزار رسانه دیداری،شنیداری و نوشتاری انجام می شود.فرمانده های جنگ رسانه ای کارشناسان عملیات روانی و متخصصان تبلیغات رسانه‌ای بین المللی هستند و سربازان آن خبرنگاران،نویسندگان،تصویربرداران و تولید کنندگان خبری هستند که توسط سیاست های قدرت ها و نظام های سلطه به صورت رسمی و سازمان یافته اما پنهانی اداره می شوند.بودجه های این گونه شبکه های خبری و رسانه ها از سوی سازمان های اطلاعاتی و امنیتی و تشکیلات ویژه نظامی تامین می شود.

سابقه طولانی استفاده از رسانه در جنگ نرم

رسانه ها در تمام جنگ های قرن بیستم به عنوان ابزار جنگ روانی و تبلیغات جنگی از سوی بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است به طوریکه در جنگ جهانی دوم درحالی که نیروهای آلمان نازی در فوریه ۱۹۴۳ شکست سختی خورده بودند و در برابر نیروهای روسی تسلیم شده بودند،رادیو آلمان به دروغ پردازی مبنی بر مقاومت سربازان آلمانی در برابر سربازان روسی ادامه می داد.

در سال ۱۹۸۳ نیز آمریکا در اشغال گرانادا، با درسی که از جنگ ویتنام و عملکرد رسانه ها گرفته بود،سیاست های رسانه ای خود را مورد بازبینی قرار داد و از ورود خبرنگاران به مناطق جنگی جلوگیری کرد.

تکنیک های خبری قدرت طلبان

رسانه های مخالف برای رسیدن به اهداف خود از روش ها یا تاکتیک هایی مختلفی استفاده می کنند، به طور مثال “تاکتیک دروغ بزرگ”  که با ایجاد یک شایعه همراه  است  و یا “تاکتیک مبالغه”  و “تاکتیک دست کاری آماری”  شیوه هایی است که این روزها و با اجرای اصلاحات اقتصادی دولت در  فضاهای خبری بسیار دیده می شود.

یکی از این دروغ های رسانه ای مربوط به فیلمی است که شبکه خبری اینترنشنال به تازگی منتشر کرده و در آن از تبدیل شدن بسیاری از مدارس و ادارات دولتی به محل استقرار نیروهای  امنیتی خبر داده است.این درحالی است که با کمی دقت و توجه به راحتی میتوان دروغ موجود در این فیلم را حدس زد چراکه با توجه به زمان حاضر و بازگشایی تمام مدارس هیچ مدرسه یا اداره ای تعطیل نیست که بخواهد محل استقررار تجهیزات نظامی باشد!

و یا شبکه تلویزیونی من و تو با انتشار یک فیلم مدعی به آتش کشیدن یک پمپ بنزین به خاطر اعتراض به گرانی های اخیر شد که با یک جستجوی ساده درباره زمان فیلم مشخص شد این فیلم مربوط به دولت گذشته و در زمان افزایش قیمت بنزین صورت گرفته است.

 

 

همچنین رسانه های معاند با کمک گرفتن از” تاکتیک دستکاری آماری” و “تاکتیک بزرگنمایی” سعی در وارونه جلوه دادن حقایق هستند که از جمله آن می توان به مطلب خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران یعنی ایرنا اشاره کرد.

 

 

برجسته ترین هدف راهبردی جنگ روانی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که آن را با کمک رسانه ها در قالب جنگ نرم به جلو می برد،ناکارامد جلوه دادن دین و حکومت در اداره جامعه، تخریب کردن چهره های حکومتی و نارضایتی مردم از نظام است.

 

 

استفاده از شهروند خبرنگاران

استفاده از مردم به عنوان خبرنگار یا شهروند خبرنگاران و تشویق آنها به ارسال تصاویر و ویدیو های ارسالی که معمولا به صورت غیر حرفه ای انجام میشود؛ابزار دیگری در دست شبکه های اجتماعی و خبری معاند است که با توجه به خط مشی خود، آنها را تغییر می دهند که با کمی دقت در آنها میتوان دستکاری های ایجاد شده و دروغ ها را فهمید.

برای مثال برسی فیلم منتشر شده یکی از همین خبرنگاران به وضوح نشان می دهد که صداگذاری تغییر پیدا کرده وهیچ تصویری که گویای این حملات باشد در فیلم دیده نمی شود.

در دنیایی که انتشار اطلاعات و اخبار بسیار زیاد است و رسانه ها به شیوه های گوناگون سعی می کنند تا فضای ذهنی گروه های هدف را در جهت خواسته های حاکمان خود شکل بدهند و آنها را با توجه به نظرات خود مدیریت کنند، این مخاطبان هستند که باید با دقت و هوشیاری بیشتر اخبار رسانه ها را پیگیری کنند تا بتوانند درستی و نادرستی گفته های آنان تشخیص بدهند.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *